Gezondheid

Hielspoor is een pijnlijke aandoening, lees wat u eraan kunt doen!

fa-casual-13Hielspoor is een aandoening die vooral de laatste jaren steeds vaker voorkomt bij mensen ouder dan 30 jaar. Er zijn verschillende oorzaken die er mee te maken kunnen hebben. De pijn ontstaat vooral op de plaats waar de voetzoolpees vastzit aan het hielbeen. De pijn zal vooral optreden als u loopt. De voetzoolpees loopt onder de voet door. Het is een dikke pees, een dikke stugge band. Hij zit vast aan het hielbot. In veel gevallen zal de pijn, die u heeft door de hielspoor, na een aantal maanden weer vanzelf verdwijnen, maar in veel gevallen ook niet. Dan is het belangrijk dat er wat aan gedaan wordt. Er moeten bij dergelijke blijvende klachten maatregelen genomen worden. De pijn zal vooral ontstaan op die plaats waar de voetzoolpees vastzit. Dat komt omdat er een kalkafzetting heeft plaatsgevonden. Wanneer u nu veel loopt met deze kalkafzetting, dan kunnen er gemakkelijk scheurtjes in de pees ontstaan en deze zijn de oorzaak van de pijnklachten.

Het ontstaan van hielspoor

Het ontstaan van hielspoor kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer je vaak hardloopt en je doet dat op een te harde ondergrond, dan kunnen er klachten ontstaan. Je krijgt de pijn dus doordat je het te veel belast. Ook worden de klachten vaak veroorzaakt tijdens het verspringen en het rennen, zoals bijvoorbeeld tennissers. Zij krijgen vaak last van hun voetzoolpees. Toch is het niet alleen te veel sporten dat hielspoor kan veroorzaken. Ook wanneer je een te groot overgewicht hebt kunnen de klachten ontstaan, omdat je dan ook je voeten te veel belast. Een andere oorzaak kan ook zijn als je voor bijvoorbeeld je werkzaamheden veel te lang op een en dezelfde plaats moet blijven staan. Dat zijn allemaal punten die men zou kunnen aanpassen om hielspoor te voorkomen.

Oplossing voor hielspoor

Een goede oplossing is een inlegzooltje om hielspoor te voorkomen. Hielspoor ontstaan onder andere door een verkeerde houding tijdens het lopen. Middels een inlegzooltje wordt de houding gecorrigeerd en zult u minder last krijgen van pijn in de voet. Goede schoenen dragen en eventueel een inlegzooltje zal hielspoor in belangrijke mate terugdringen. Door de inlegzooltjes krijgen je voeten een extra ondersteuning en heeft u een betere houding.

Bezoek aan de huisarts

Wanneer je lang last blijft houden van hielspoor kan je daarvoor naar de huisarts gaan. De huisarts zal vaak niet precies kunnen aangeven wat je moet doen. Hij kan je alleen rust voorschrijven en de raad geven om niet te gaan hardlopen. Je moet je voeten namelijk niet extra belasten. Wel wordt aangeraden te gaan sporten zoals zwemmen, waarbij je je voeten niet extra belast. Wat een huisarts ook zal doen, bij het hebben van hielspoor, is het geven van pijnstillers. Het zal na een verloop van tijd uit zichzelf wel genezen. Je moet wel er alles aan doen om je voeten zoveel mogelijk te ontlasten. Wanneer je te zwaar bent is het verstandig een diƫtist te bezoeken om ervoor te zorgen dat je gewicht verliest.

Gezondheid

Pijn in de achillespees voorkomen en genezen met inlegzooltjes

De achillespees is een zeer belangrijke pees waar vaak grote krachten op komen, en veel klachten kunnenachillespees pijn geven. De achillespees bevestigd de kuitspieren aan het hielbeen, als je de spieren samentrekt gaat de voet naar beneden. Een eenvoudige manier om pijn in de achillespees te verhelpen en voorkomen is middels inlegzooltjes van footactive.nl.

Klachten aan de achillespees

Je hebt een ontsteking aan de achillespees dit is een overbelasting blessure, d.m.v. lopen en sporten, niet alleen topsporters hebben hier last van ook mensen die geen sport beoefenen kunnen hier last van krijgen ( en ook als de dames altijd schoenen met hakken dragen zijn risicovoller).

Deze blessure doet zich voor tussen het hielbeen tot circa 10 cm daarboven.
waar bevindt deze blessure zich meestal, in de aanhechting van de pees op de hiel ( dit veroorzaakt tevens een krakend geluid). De pees met het omliggende weefsel en een ontsteking van de slijmbeurs.

Ontstekingsklachten

De pijnklachten in het begin zijn drukpijn en stijf gevoel ook komt het voor een zeurend pijngevoel in de kuit. als je de blessure niet goed verzorgd zullen de pijnklachten later ook in de begin van de training te voelen zijn maar deze verdwijnen na een goede warming up, maar helaas na verloop na tijd komen de klachten toch weer terug. Na een tijdje kun je zowel tijdens als vlak na je ingespannen uurtje pijn voelen ook pijn in de nacht komt veel voor, helaas na een langdurige rustpauze word deze pijn niet bepaald minder. En als het helemaal verkeerd loopt word de pijn niet minder maar wordt de pijn veel heviger met als gevolg dat je niet meer kunt lopen, na veel rust gaat dit niet over de genezing hiervoor staat een aantal maanden met veel rust en fysio.

Een scheur in je achillespees (of ruptuur)

Hoe komt het nou dat je een scheur in je achillespees/ruptuur krijgt, door de hevige trekkrachten door bijvoorbeeld een sprintje trekken of als je van een heuveltje springt. In sommige gevallen kun je na een peesontsteking hiervan last krijgen omdat de pees al een beschadiging heeft opgelopen en verzwakt is.

Scheur in je achillespees of ruptuur

Hierbij ontstaat een plots hevige pijn laag achter de kuit of enkel dit lijkt op een spierscheur.
Het lopen lukt amper of eigenlijk helemaal niet meer, en er is een deuk voelbaar.
Hierbij kan de hiel niet meer van de grond worden verzet, het is hierbij niet mogelijk om een voetbeweging op te wekken.

Oorzaak van een achillespees blessure

Dit word veroorzaakt door een veel herhaalde belasting door het lopen of springen ( vandaar dat sporters hier meer last van hebben).
Deze factoren spelen een grote rol in het ontwikkelen van een achillespees blessure.
Vaak zie je bij sporters 1 dezelfde training zoals een sprongkracht training hiermee belast je je achillespees door veel te springen hierdoor kunnen er kleine scheurtjes in je achillespees komen. Na dit kan er ook na een rustperiode waarbij je te veel of te zwaar traint een achillespees blessure voorkomen. Als je voor je training onvoldoende warming up doet of strekoefeningen doet wordt de pees ineens van koud naar warm gelopen en hierdoor kun je ook een blessure oplopen. Als je verkeerde schoenen draagt kun je ook last krijgen van je achillespees dit hoeft niet te leggen aan de demping van de hak, als dames zijnde die vaak op hakken loopt kunnen dit ook krijgen.
als je op een harde ondergrond sport of loopt loop je ook risico. Deze blessure afwijkingen kun je dus onder andere met sporten krijgen ook kun je door medische problemen een achillespees blessure krijgen ( dus eigenlijk kan iedereen het krijgen ongeacht of dat je sport. Dus hier de medische problemen, door onder andere een beenlengteverschil, als je bijvoorbeeld platvoeten hebt of een afwijking in het onderbeen, door verkorte of juist stijve kuitspieren, en dan nog slijtage door de ouderdom en als laatste overgewicht.