SEO Internet-Marketing

Doe-Het-Zelf Gratis Zoekmachine Optimalisatie Tips

SEO Internet-MarketingDoe-Het-Zelf Gratis SEO Tips

Na dagen, en wellicht wel weken lang zwoegen is je website klaar, je hebt de webhosting goed geregeld uiteraard, inclusief een aansprekende domeinnaam en je website kan online gaan. Laat de klanten maar komen…denk je, alleen die blijven dus weg. Waarschijnlijk zien ze wel de website van je concurrent. Dus hoe ga je dat zodanig beïnvloedden, zodat de potentiële klanten je website niet alleen bezoeken maar ook resultaat gericht gaan zoeken en niet al na 5 seconden verdwijnen ?

Doe-het-zelf-seo tips

Kennis is macht en dat geld zeker ook voor zoekmachine optimalisatie oftewel, SEO ( Search Engine Optimisation ). Hoe gaan we dat aanpakken? Door research, we willen immers hoger in Google te vinden zijn.

Om te beginnen dien je je te verplaatsen in je klant of bezoeker. waarom zou hij of zij op jouw pagina willen komen en wat zoekt hij of zij? Welke zoektermen zou je klant gebruiken om te vinden wat hij zoekt en zijn die zoektermen relevant voor je website en de content? De trefwoorden die je klant gebruikt zullen dus ook in je tekst voor moeten komen. En bij voorkeur ook in de titel van je website.

Tip 1: Geef elke pagina een afwijkende titel mee. Het gebruik van identieke titels voor elke pagina is iets wat Google niet prettig vind.

Zorg daarnaast voor de juiste “meta-tags”. Niet alle meta-tags zijn even belangrijk en ze zullen echt niet voor wonderen zorgen maar ze verdienen wel de nodige aandacht. De meeste cms systemen, zoals Drupal CMS, WordPress en Joomla, hebben verschillende mogelijkheden om de meta-tags naar je hand te zetten zodat je niet in de broncode hoeft te gaan rommelen. Gebruik je een “platte” html opmaak, dus zonder cms systeem, dan zal je wel zelf je broncode moeten gaan aanpassen met behulp van een text editor zoals bijvoorbeeld kladblok.

Tip 2 : Zorg er voor dat het bestand robots.txt zoekmachine indexatie toestaat. Zonder dat word je pagina slecht geïndexeerd. En uiteindelijk wil je wel een betere positie in Google bereiken.

Verzeker je ervan dat, indien je serieus werk wil maken van SEO, je ook op de juiste manier gebruik maakt van de verschillende H tags. Geef titels dus een H1 tag mee en zorg voor een goede scheiding tussen layout en text. Het css bestand bepaald dus de opmaak niet de broncode. Een website die de w3c validatie (http://validator.w3.org/) goed doorstaat, zal automatisch hoger scoren in Google, iets wat je dus uiteindelijk wenst te bereiken.

Tip 3 : Gebruik in je css bestand het attribute “font-weight” om aan te geven of een gedeelte van je tekst vetgedrukt moet worden weergegeven. Ga in geen geval dit via de broncode aanpassen door de befaamde “bold” tags.

Hoe belangrijk zijn afbeeldingen in de tekst?

Natuurlijk zijn afbeeldingen belangrijk, immers welke klant zou iets online gaan kopen, zonder te weten hoe het er uit ziet. Maar wat betreft SEO, hoe belangrijk is het en wat is de invloed? De meningen lopen hierover uiteen. Uiteraard is het hebben of plaatsen van veel afbeeldingen geen garantie voor succes. Maar het kan wel een goede aanvulling zijn op je SEO. Uiteraard geld hier voor ook een “maar” of “mits”. Je moet wel gebruik maken van de mogelijkheid om een zogenaamde “alt-tag” te plaatsen. Hierin “verstop” je als het ware aanvullende informatie. daarnaast kan je uiteraard ook de file-name aanpassen om een betere indexatie te realiseren.

Off-site promotie om je eigen positie in Google te verhogen.

Google houd van orde en classificaties, en Google wil graag de boel overzichtelijk houden. En dus geeft Google graag een bepaalde waardebepaling aan een website, de zogenaamde “Pagerank” oftewel de PR in Google taal. Wat houdt dat nou exact in? Elke site begint met een PR van 0, heel eenvoudig dus, echter hoe beter de waardering van je website, des te hoger word je PR.

Tip 5 : Zorg voor voldoende relevante “back-links” op pagina’s met een hogere PR om je eigen PR een leuke boost te geven.

Google indexeert de webpagina’s met grote regelmaat, die je overigens, maar dat terzijde, enigszins kan sturen door het aanpassen van de “revisit-after” meta-tag in je broncode (of via het admin systeem van je website als je werkt via een cms).

Adverteer dus op relevante pagina’s. Dat zijn de pagina’s die je mogelijke klanten ook zullen bezoeken. Het schrijven van blog artikelen kan daarbij zeer behulpzaam zijn en uiteraard actief aanwezig zijn op diverse fora die voor je doelgroep interessant zijn. Uiteraard is het mogelijk om dit uit te besteden en je links geplaatst te krijgen in relevante nieuws berichten. Het geeft echter veel maar voldoening als een betere positie binnen Google het resultaat is van je eigen inzet.

Dit is een artikel van SEO Bureau Simple SEO Amsterdam. Voor meer informatie en het aanvragen van een gratis SEO analyse gaat u naar hun site.